درمان کیست مویی

کیست مویی از وجود یک کیسه کوچک پوستی حاوي مو در قسمت پايين کمر و در فاصله بين دو باسن ايجاد مي شود.

این نوع کیست وقتی موها زیر پوست رشد می کند ایجاد مي شود و ممکن است عفوني شود و از آن ترشحات چرکي يا خونابه اي خارج شود اگر مجرا بسته شود ترشحات چرکي داخل حفره جمع شده و باعث آبسه مي شود که با درد شديد همراه است.

علت این بیماری بیشتر در افراد پرمو دیده می شود و بيشتر شامل حال کساني است که شغل هاي نشسته دارند.

درمان بواسیر، بدون درد و خونریزی

درمان سریع کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر

روش های مختلفی برای درمان کیست مویی وجود دارد. اگر کیست عفونت زیادی نکرده باشد می توان با روش های سنتی و در منزل تا حدودی آن را معالجه نمود. توصیه های زیادی برای این کار شده است. از مصرف آنتی بیوتیک تا تهیه ی انواع پمادهای گیاهی. اما اگر کیست مویی عفونت زیادی داشته باشد، به راحتی نمی توان آن را درمان کرد. توصیه ما این است که با مراجعه به پزشک برای انتخاب بهترین راه تصمیم بگیرید. چنانچه بخواهید از روش جراحی استفاده کنید باید بدانید جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می گیرد. در جراحی باز، پس از بیهوش کردن شخص بیمار؛ با خارج کردن کیست مویی آن را بخیه نمی زنند تا با گذشت زمان، جای آن از کف پر شود. در روش دوم نیز پس از خاج کردن کیست مویی آن را بخیه می زنند. با گذشت حدود ده روز می توان برای خارج کردن بخیه به پزشک مراجعه نمود. اما آخرین و بهترین گزینه لیزر می باشد که در زیر به آن می پردازیم.باید توجه داشت که وجه تمایز انجام جراحی در گذشته و امروز در بخیه زدن است، چرا که در گذشته بر این باور بودند که با دوختن محل جراحی فرد در مدت زمان کوتاهی درمان می شود. اما امروزه پزشکان بر این باور هستند که بهتر است محل انجام جراحی دوخته نشود و بالعکس باز بماند و بیمار روزانه آن قسمت را شست و شو دهد تا به تدریج بافت آن ناحیه ترمیم شود.

مزایای لیزردرمانی کیست مویی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیاز به انجام جراحی با چاقو نیست، چرا که در روش‌های قدیمی جراحی، دوران نقاهت بیمار طولانی بوده و همچنین باید درد بسیاری را تحمل می‌کرد، اما عمل از طریق لبزر دارای مزایایی متعددی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

• انجام بی حسی موضعی
  • عدم نیاز به تراشیدن زخم
  • عدم نیاز به پانسمان
  • کاهش چشمگیر درد
  • سرپایی بودن جراحی
  •  کاهش دوره نقاهت

دلایل بازگشت بیماری کیست مویی

گفتنی است در برخی از موارد این احتمال وجود دارد که بیماری دوباره عود پیدا کند که در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد.

• عدم تخلیه کامل بافت
  • عدم انجام لیزر برای حذف موهای زائد پس از جراحی
  • بخیه زدن

باید توجه داشت که در انجام جراحی با استفاده از چاقو برای درمان عود سینوس مویی، محل انجام جراحی بسیار وسیع تر و عمیق تر می باشد اما این در حالی است که در انجام با لیزر می توان تنها با سوزاندن ریشه موهای موجود به نتیجه مطلوب دست یافت. بنابراین حتی در صورت بازگشت بیماری، انجام درمان از طریق لیزر توصیه می شود.
طبق آمار موجود میزان بازگشت بیماری کیست مویی در هر دو روش جراحی و لیزر به یک اندازه است و به طور تقریبی حدود ۱۰ درصد پیش بینی شده است. اما باید توجه داشت که انجام لیزر موهای زائد پس از جراحی می تواند درصد بازگشت بیماری را تا دو درصد نیز کاهش دهد.

دوره نقاهت پس از لیزردرمانی کیست مویی

عمل جراحی بای پس معده برای افرادی مناسب است که:

• فرد دچار مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا، آپنه ی خواب یا دیابت نوع 2 باشد.
  • شاخص توده ی بدنی فرد از 35 تا 39.9 (چاق) باشد.
  • شاخص توده ی بدنی فرد از 40 به بالا باشد. (چاقی شدید)

گفتنی است که عمل جراحی بای پس معده برای همه ی افرادی که اضافه وزن دارند مناسب نیست. پزشک باید مراحل مختلف پزشکی را انجام بدهد تا ببیند که شما به جراحی نیاز دارید یا خیر.

علائم کیست مویی

کیست مویی می تواند در نواحی مختلف بدن که در آنجا رویش مو باشد رخ دهد. در صئرت مشاهده علائم زیر بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.
  • ایجاد عفونت وتب ولرز و حالت
  • تهوع با ترشح چرک وخونابه