درمان کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به اصطلاح ساده برگشت مو به سطوح زیرین پوست است که بیشتر در ناحیه ی پایین کمر و بالای خط باسن تشکیل می شود و معمولاً از طریق یک یا چند حفره به سطح پوست راه پیدا می کند.
این برگشت مو باعث ایجاد کیسه های کوچک حاوی مو در این ناحیه شده که بسیار مستعد عفونت می باشند.
از مهم ترین دلایل بروز کیست مویی می توان به عدم تحرک و نشستن به صورت ثابت برای مدت زمان زیادی اشاره نمود.علاوه بر این عواملی مانند عوامل ارثی، رسیدن به دوران بلوغ، پرمویی، چاقی، کم تحرکی و … اشاره نمود که باعث شده اند تا درصد بیشتری از مردان به این بیماری مبتلا شوند.

اگر کیست مویی به سرعت تشخیص و درمان نشود می تواند به دلیل جمع شدن عفونت به آبسه های شدید تبدیل شده که درد بسیار زیادی را با خود به همراه دارند.

درمان کیست مویی با لیزر

کیست مویی یک بیماری کاملاً خوش خیم بوده و از طریق روش های مختلف می توان به صورت کامل آن را درمان کرد.

تا سال های گذشته بهترین و موثر ترین روش برای درمان کیست مویی استفاده از عمل جراحی بوده است اما امروزه به دلیل مزایای که لیزر سینوس پیلونیدال دارد بیشتر بیماران به سمت استفاده از این روش برای درمان روی آورده اند.
در روش لیزر کیست مویی، از طریق بیهوشی موضعی و با استفاده از اشعه ی لیزر، محل کیست مویی برش داده شده و کیست از داخل بدن و لایه های پوستی خارج می شود.
بعد از انجام عمل کیست مویی از طریق لیزر به دلیل طول درمان بسیار کم این روش، بیمار می تواند کار های روزمره ی خود را در سریعترین زمان ممکن انجام دهد.
علاوه بر این با توجه به اینکه در روش لیزر کیست مویی بافت های اطراف کیست مورد نظر آسیب نمی بینند و خونریزی در آن ها ایجاد نمی شود، سلامت این بافت ها نیز تضمین شده می باشد.

پس درمان کیست مویی با لیزر به دلیل خونریزی کم، طول درمان کمتر و همچنین عدم استفاده از بیهوشی کامل به عنوان روش برتر امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های درمان کیست مویی

علائم کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی در ناحیه ی انتهایی کمر و بالاتر از خط شکاف باسن ها به وجود می آید و معمولاً با توجه به علائمی که فرد دارد و همچنین وجود سوراخ های ریز بر روی کیسه های حاصل از این بیماری در سطح بدن می توان به راحتی متوجه کیست مویی شد.
بنابراین در بیشتر موارد این علائم به صورت بصری قابل تشخیص بوده و نیازی به عکس برداری یا آزمایش خون نمی باشد.

در صورتی که کیست مویی عفونت نکند علائمی از آن در بدن مشاهده نمی شود.
این بیماری شایع در بین افراد کم تحرک و چاق، بعد از عفونت دارای علائم مختلفی مانند علائم و نشانه های زیر می باشد.

• درد، ورم و قرمزی ناحیه ی تشکیل کیست مویی
  • تب و لرز به دلیل رسیدن عفونت به دیگر قسمت های بدن
  • خروج ترشحات چرکین و بد بو
  • درد بسیار زیاد در هنگام نشستن که می تواند موجب سلب آسایش فرد در هنگام کار و یا حتی انجام امور روزمره شود.

درمان خانگی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

هر چند برای درمان کامل کیست مویی باید از روش هایی مانند لیزر سینوس پیلونیدال یا جراحی استفاده نمود اما استفاده از برخی روش های خانگی اثبات شده می تواند در جلوگیری از درد و پیشرفت بیماری بسیار موثر باشد.

از روش های مناسب درمان خانگی می توان به استفاده از مواد غذایی زیر اشاره نمود.

• روغن درخت چای برای کاهش التهاب و عفونت ها
  • سیر برای کاهش عفونت به صورت موضعی بر روی کیست مویی
  • روغن کرچک به صورت موضعی برای درمان سریع تر کیست مویی و کاهش التهاب و عفونت ناشی از آن
  • زردچوبه برای تسکین درد
  • آلوئه ورا، عسل، چای کیسه ای، نشستن در آب نمک گرم، سرکه سیب، کمپرس آب گرم و … نیز از جمله همین روش ها برای کاهش درد کیست مویی و تسریع روند درمان این بیماری می باشند.

علاوه بر این با توجه به اینکه یبوست می تواند یکی از دلایل بروز کیست مویی باشد، بهتر است نوشیدنی های بیشتری در طول روز مصرف شده و همچنین رژیم غذایی فیبردار نیز برای فرد انتخاب شود.

درمان کیست مویی با دارو

درمان دارویی سینوس پیلونیدال فقط باعث تسکین و کم شدن درد و عفونت آن شده و به هیچ وجه نمی تواند به عنوان روش درمان قطعی در نظر گرفته شود.

در مراحل اولیه ی درمان، پزشک متخصص کیست مویی برای کاهش درد و عفونت کیست مویی از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند.
استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به عنوان بهترین دارو برای درمان کیست مویی و کاهش درد آن مورد استفاده قرار بگیرند.البته می توان با نظر پزشک از داروی ضد درد دیگری نیز استفاده نمود.

از کرم یا پماد آنتی بیوتیک نیز در برخی از موارد برای کاهش درد کیست مویی استفاده می شود.
تزریق فنل نیز یک روش دارویی دیگر برای درمان سینوس پیلونیدال بوده که البته به دلیل افزایش التهاب بدن زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.
کسانی که مشکلات مختلفی از جمله بیماری های کلیوی، زخم معده و … را دارند باید قبل از مصرف دارو های مختلف برای درمان کیست مویی حتماً با پزشک متخصص خود مشورت نمایند.

جراحی کیست مویی

برای درمان کیست مویی می توان از روش های مختلف جراحی به صورت باز و بسته استفاده نمود که هر کدام از آن ها به مراقبت های بسیار زیاد بعد از عمل نیاز دارند تا ناحیه ی مورد نظر عفونت نکرده و به اصطلاح بیماری در بدن فرد عود نکند.

در روش جراحی باز برای درمان کیست مویی، کیست به طور کامل از بدن خارج می شود ولی محل عمل بخیه زده نمی شود و به صورت باز باقی می ماند تا از بافت های زیرین عملیات ترمیم صورت بگیرد.

در این روش تا یک هفته ترشحات چرکی از محل عمل بیرون آمده و به همین دلیل و البته برداشتن کامل بافت های تخریب شده ی پوست بدن، درصد برگشت آن بسیار کم می باشد.

در روش بسته برای درمان کیست مویی از طریق جراحی، بعد از عمل دو طرف مکان شکافته شده برای خارج کردن کیست مویی بخیه زده می شود.

بخیه زدن باعث می شود تا روند درمان و بهبودی فرد سرعت بیشتری به خود بگیرد هر چند درصد برگشت و عفونت نسبت به روش عمل باز بسیار بیشتر می باشد.

مهم ترین موضوع در درمان کیست مویی مراجعه به موقع به دکتر متخصص کیست مویی می باشد تا از بروز عفونت بیشتر در بدن و ایجاد آبسه های شدید در این ناحیه جلوگیری شود.

دکتر متخصص کیست مویی ضمن صحبت با بیمار و پرسیدن علائم مختلف این بیماری، از روش های مناسب برای تشخیص آن استفاده می کند.

پس از اینکه وجود کیست مویی در بدن فرد محرز شد، دکتر متخصص کیست مویی مشاوره های لازم برای درمان این بیماری از روش های مختلف و عوارض و مزایای آن ها را در اختیار بیمار قرار می دهد تا بتواند از روش مناسب برای درمان کیست مویی استفاده نماید.