درمان بواسیر

بواسیر که یکی از بیماری های شایع در ناحیه ی مقعد می باشد به رگ های متورم و ورم کرده ای گفته می شود که در ناحیه ی اطراف مقعد و یا بخش تحتانی روده ایجاد می شوند.

بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود که بواسیر خارجی در زیر پوست اطراف مقعد و بواسیر داخلی در داخل مقعد و انتهای روده به وجود می آید.

مهم ترین دلیل بروز بواسیر یا هموروئید را می توان فشار های بسیار زیاد به مقعد در هنگام مبتلا شدن به یبوست یا اسهال شدید برای دفع مدفوع و همچنین فشار های وارد شده به دلیل بارداری دانست.

درمان بواسیر با لیزر

روش های مختلفی درمانی برای بواسیر وجود دارند که بهترین و مدرن ترین آن ها را می توان استفاده از لیزر دانست.
در لیزر هموروئید با استفاده از اشعه مناسب به راحتی رگ های ورم شده مورد درمان قرار می گیرند.
در بواسیر درجه 3 و 4 که رگ ها بیشتر ورم کرده اند باید از CO2 برای لیزر هموروئید استفاده نمود.
درمان بواسیر با لیزر مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد.

در این روش درمان بواسیر بدون درد و خونریزی فرد و نیاز به بستری شدن، در مدت زمان کوتاهی انجام میشود.
شاید مهم ترین فایده لیزردرمانی بواسیر را بتوان عدم آسیب دیدن بافت های اطراف رگ های متورم شده در هنگام درمان دانست.

روش های درمان بواسیر

تشخیص بواسیر یا هموروئید

مهم ترین اصل در درمان بواسیر به تشخیص به موقع آن بر می گردد.
متاسفانه با توجه به اینکه بیماری ها  و مشکلات ناحیه ی مقعد معمولاً با پنهان کاری همراه هستند شاهد عدم درمیان گذاشتن این بیماری با دیگر افراد و دکتر متخصص بواسیر هستیم که می تواند بواسیر ساده درجه یک را به یک بواسیر درجه 4 تبدیل نماید که درد و سوزش بسیار زیاد آن می تواند فرد را به شدت اذیت نماید.
بواسیر یا هموروئید داخلی به راحتی قابل تشخیص بوده و از طریق چشم می توان آن را مشاهده نمود.
برای تشخیص بواسیر داخلی اما دکتر متخصص بواسیر باید با وارد کردن انگشت خود در داخل مقعد فرد بیمار، هر گونه مورد غیر عادی را بررسی نماید.

از مهم ترین علائم بواسیر پس از به وجود آمدن در بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• درد در هنگام خروج مدفوع
  • سوزش و خارش در اطراف مقعد
  • مشاهده ی ناحیه ی های متورم شده اطراف مقعد

درمان خانگی بواسیر

هر چند روش های قطعی درمان بواسیر استفاده از لیزر و جراحی می باشد اما از طریق روش های مختلف خانگی نیز می توان این بیماری را کنترل نموده یا از بروز آن به خوبی پیشگیری نمود.

استفاده از فندق افسونگر به عنوان یک روش درمان خانگی می تواند در کاهش درد و خارش که از مهم ترین علائم بواسیر هستند موثر باشد.

وان آب گرم با نمک اپسون نیز می تواند ناراحتی و درد حاصل از این بیماری را کاهش دهد.

از دیگر روش های درمان خانگی هموروئید می توان به ژله آلوئه ورا برای کاهش التهاب، دستمال مرطوب برای عدم زخم شدن رگ های متورم شده، نرم کننده های مدفوع مانند پسلیوم، کمپرس آب یخ برای کاهش درد و … اشاره نمود.

اصلاح رژیم غذایی و استفاده از غذاهای فیبردار برای عدم مبتلا شدن به یبوست شدید نیز می توان در درمان و پیشگیری این بیماری موثر باشد.

درمان بواسیر با دارو

مصرف پماد ب عنوان یکی دیگر از روش های درمانی بواسیر مورد توجه قرار گرفته است.

البته در مصرف انواع پماد باید به این نکته توجه نمود که همه ی پماد ها نباید بیشتر از یک هفته مورد استفاده قرار بگیرند زیرا ممکن است مشکلات پوستی را برای فرد به همراه داشته باشند.

مهم ترین پماد های برای درمان بواسیر:
پماد هیدروکورتیزون، پماد نیتروگلیسیرین، پماد لیدوکایین، پماد ام جی

این پماد ها باعث بی حسی ناحیه ی مقعد شده و معمولاً درد آن را کاهش می دهند، پماد هیدروکورتیزون یکی از بهترین دارو ها برای درمان بواسیر می باشد که می تواند درد، خارش و تورم ناشی از بواسیر را در ناحیه ی مقعد به شدت کاهش دهد.با توجه به ساختار این پماد باید از تماس آن با قسمت های حساس بدن مانند چشم، گوش، بینی و دهان جدا خودداری نمود.

درمان بواسیر  با جراحی بواسیر یا هموروئید

جراحی یکی دیگر از روش های درمان بواسیر است که می تواند درمان قطعی این بیماری باشد.
جراحی بواسیر یا هموروئیدکتومی می تواند از طریق چند روش انجام شود و طول درمان آن با توجه به روش جراحی و البته میزان توانایی افراد با هم متفاوت می باشد.

روش استاپلر برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 به کار می رود و در آن رگ های درگیر شده را مورد عمل قرار می دهند.

استفاده از رابر بند یا باند پلاستیکی نیز از روش های جراحی هموروئید است که در آن یک باند پلاستیکی به دور هموروئید داخلی پیچیده می شود تا پس از قطع شدن جریان خون به آن رگ، تورم آن کاهش یافته و بواسیر از بین برود.

در هموروئیدکتومی بسته به عنوان روشی که درصد موفقیت بالای 95 برای درمان قطعی بواسیر دارد بافت های آسیب دیده با استفاده از وسایل مختلف برش داده شده و از بدن خارج می شوند.

در این روش جراحی هموروئید از نخ بخیه قابل جذب برای بستن شکاف های ایجاد شده در ناحیه ی مقعد استفاده می کنند.

روش هموروئیدکتومی باز نیز به همین ترتیب برای درمان بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد و تنها تفاوت آن را می توان باز ماندن محل عمل برای خارج شدن عفونت های بعد از جراحی و ترمیم بهتر بافت های تخریب شده دانست.

بیماران پس از مشاهده ی اولین علائم هموروئید در بدن خود می توانند برای درمان این بیماری به دکتر متخصص هموروئید مراجعه نمایند تا بتوانند از بهترین روش درمان بواسیر استفاده کنند.
بعد از این که دکتر متخصص بواسیر از روش اول برای تشخیص بیماری به نتایجی دست پیدا کرد و رگ های متورم شده در داخل رکتوم را با انگشت خود مورد بررسی قرار داد، می تواند برای اطمینان از نوع بواسیر آزمایشات بعدی را برای فرد مورد نظر تجویز نماید.
دکتر متخصص هموروئید باید اطلاعات کافی در مورد نوع بواسیر و همچنین روش های درمانی مختلف آن ارائه نماید تا بیمار بتواند به راحتی روش مورد نظر خود را برای درمان بواسیر انتخاب نماید.