درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یا فیستول جزو بیماری های خطرناک نشیمن گاه محسوب می شود که ناشی از ایجاد دمل و تجمع چرک ناشی از عفونت در ناحیه اطراف مقعد و راست روده می باشد . به عبارت ساده تر به حفره عفونی و پر از چرک نزدیک مقعد، آبسه مقعدی اطلاق داده می شود.
گفتنی است در صورت بسته شدن دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد هستند، غده دچار عفونت می شود و با گذشت زمان متورم و حاوی چرک و عفونت خواهد شد که این روند زمینه ساز بروز آبسه در نزدیکی مقعد می شود.

درمان بواسیر، بدون درد و خونریزی

درمان سریع آبسه مقعدی با لیزر

درمان آبسه مقعدی با لیزر

جراحی این بیماری بسیار راحت و به صورت سرپایی با بی حسی موضعی و با یک برش با چاقو یا لیزر می باشد که دیگر نیازی به بیهوشی و بستری در بیمارستان ندارد، بعد از اینکه چرک مریض تخلیه می شود داخل حفره کاملا تمیز شده و روی حفره پانسمان می شود معمولاً بیمار دردش همان لحظه خوب شده و چند ساعت بعد که دیگر چرکی نبوده تا وارد دستگاه گردش خون شود که باعث علائم تب و لرز و بدن درد شود بیمار بهبود پیدا می کند و بعد از مدتی کم می تواند به کارهای معمولی خود بپردازد و به دستشویی برود. البته نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که بعد از هر دستشویی به خوبی آن ناحیه را شسته و روی آن پانسمان می گذارند

علائم آبسه مقعد

انواع سطحی و عمقی آبسه مقعدی می‌تواننند علاوه بر علایم عمومی، نشانه‌های اختصاصی خود را نیز بروز دهند بدین صورت که آبسه مقعد سطحی اغلب با این علایم همراه است

• درد در ناحیه مقعد یا باسن که خاصیت درد آن معمولاً ثابت، ضربان‌دار و تشدید شونده حین نشسته
  • خروج چرک در نزدیکی مقعد
  • توده در ناحیه مقعد
  • اجابت مزاج دردناک
  • التهاب پوست اطراف مقعد یا باسن از جمله تورم، قرمزی و حساسیت به لمس

آبسه‌های مقعدی عمیق‌تر ممکن است با علایم دیگری همراه باشند چون

• تب که نشانه‌ی تشخیصی آبسه عمقی محسوب می‌شود
  • لرز
  • درد در ناحیه پایین شکم
  • تعریق شبانه
  • بی‌قراری

انواع آبسه مقعدی

آبسه مقعدی ممکن است سطحی باشد و به صورت ورم همراه با درد شدید در لبه مقعد بروز کند. محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد.

انواع سطحی آبسه های مقعدی، شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند و در این مبحث فقط به توضیح این نوع پرداخته می شود.گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند وانواع عمقی آبسه های مقعدی را ایجاد کند.

آبسه مقعدی به تدریج متورم تر و دردناک ترمی شود، به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی نیز به طور خودبه خود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شوند و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود

راههای جلوگیری از آبسه مقعدی

بهترین جلوگیری از آبسه های مقعدی رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای است. که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

• جلوگیری از ابتلا به یبوست با مصرف زیاد آب و سبزیجات حاوی فیبر
  • شستشوی مقعد با استفاده آب گرم
  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی
  • اجتناب از اجابت مزاج با زور و فشار
  • اجتناب از نشستن در محیط های مرطوب و خیس

مزایای درمان آبسه مقعدی با لیزر

نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.

عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.

درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.

انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.

بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید وغیرو کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی، کبدی، کلیوی وبیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.